Těžká únava: jaro nebo vyhoření?

Jít do:    

Venku se vše probouzí k životu ze zimního spánku, sluneční paprsky získávají na intenzitě, dny se prodlužují a noci zkracují, ale vám přesto chybí energie a nemůžete si užívat všech radostí spojených s příchodem jara. Pociťujete-li právě v tuto dobu silnou únavu, pak je na čase s tím začít něco dělat.


 

Zvýhodněné předplatnéKaždé roční období má své plusy, ale bohužel i tolik nepopulární mínusy. V létě to mohou být pocity osamocení, na podzim zase slábnoucí intenzita slunce a postupné zkracování dní. O dlouhých zimních večerech a potemnělých dnech ani nemluvě. A nevýhodou příchodu jara je právě výše zmiňovaná jarní únava.

 

Příčiny

Člověk reaguje na nedostatek přirozeného tepla a slunečního záření velmi individuálně. Zohlednit bychom také měli možné prodělané chřipky nebo nachlazení a menší příjem vitamínů v zimním období.

Obvyklá je únava, špatná nálada a vyčerpání, které nám mnohdy znesnadňují běžný život. Hlavní příčinou jarní únavy je prodlužující se den v jarních měsících, na což lidský organismus zareaguje zvýšenou spotřebou vitamínů, jichž má ale nedostatek, takže se dostavuje únava.

Jarní únavou jsou ročně postiženy až tři čtvrtiny populace a ženy jsou k ní až čtyřikrát náchylnější než muži. Taková čísla bychom neměli ignorovat. Naštěstí existuje celá řada způsobů, jak se s projevy jarní únavy vypořádat. Nejlepší je především pravidelný a dostatečný spánek, zdravá a plnohodnotná strava (lehčí jídla, více ovoce a zeleniny a celkově dostatek vitamínů).

Potřebné vitamíny najdeme například v kysaném zelí, červené paprice či citrusových plodech. Rozhodně se nepřejídejte a už vůbec ne potravinami typu rychlé občerstvení. Snažte se též odpoutat od všedních starostí – takzvaná psychohygiena je stále potřebnější.

 

Pohyb na čerstvém vzduchu

Nezapomínejte na pohyb, který povzbudí krevní oběh a následně tělo zbaví škodlivin, stresu, úzkosti a zlé nálady, což je způsobeno vylučováním hormonu serotoninu. Otužujte se. Ovšem pozor – pokud nejste na otužování zvyklí, je nutno začít postupně – například při sprchování začít postupně od teplé vody přes vlažnou až po studenou. Nikdy ne naráz.

Vhodné je také pomáhat si doplňky. Mnozí sáhnou po kávě, ovšem ta se oproti jiným „bojovníkům s únavou“ v těle neuvolňuje postupně a její účinek není tedy dlouhodobý. Po požití kávy se mohou také příznaky zhoršit. Dochází k bušení srdce nebo překyselení žaludku.

Lepší variantou je proto například ženšen. Ten pomůže nejen s jarní únavou, ale i při nervovém vyčerpání a celkové slabosti organismu, obzvláště v období rekonvalescence po těžkém chirurgickém zákroku, nemoci nebo těžkém porodu. Tradiční čínská medicína vždy tvrdila, že kořen omlazuje a prodlužuje lidský život. A dnešní výzkumy to jen potvrzují.

Ženšen navíc výrazně posiluje imunitní systém, podporuje správnou činnost jater, je výborným antioxidantem – neutralizuje volné radikály –, pomáhá předcházet vzniku žaludečních vředů a užívá se při jejich léčení. Velmi dobře také reguluje hladinu krevního cukru, počet bílých a červených krvinek a v neposlední řadě napomáhá normalizaci krevního tlaku.

 

Síla rostlin

Cítíte se vyčerpaní, bez energie, nic nestíháte a máte chuť prospat celý den? Není divu, nejen jarní únava, ale i dnešní uspěchaná doba nám dává pořádně zabrat. Pomoc nabízejí přírodní „životabudiče“, které unavenému organismu dodají potřebné látky. Zapomeňte na chemii a vyzkoušejte sílu rostlin, jimž lidé důvěřují již po staletí. Důležité je také vynechat alkohol, který vám krátkodobě sice pomůže, ale z dlouhodobého hlediska má efekt na organismus a především psychiku spíše destruktivní.

(...)